Nazwy kata
Bardzo możliwe, że kata wcześniej w ogóle nie miały nazw i otrzymały je później, jako znaki rozpoznawcze, kiedy zwiększyła się ich liczba. Oczywiście, nazwy kata mają znaczenia, chociaż określenie kata według tych znaczeń nie jest konieczne i może nawet wprowadzić w błąd czy okazać się złudnym. Nazwy często są nieokreślone w tłumaczeniach, także dla Japończyków. Niektóre nazwy są raczej chińskie niż japońskie (dzięki ich okinawskiemu pochodzeniu). Często mało lub wcale nie są podobne do fizycznych ruchów albo psychologicznych związków, wyrażanych w kata, ale w wielu wypadkach wyrażają romantyczną poetykę w sercu mistrza, który nadał im nazwę. Jednakże, uświadomienie sobie źródła nazw kata może w niektórych wypadkach pomóc w ich interpretacji i wykonaniu. Nazwy niektórych kata tłumaczy się jak cyfry, ukazując, że, być może, początkowo w kata było tak wiele różnych technik. Niektóre dane pozwalają przypuszczać, że również buddyzm wywarł wpływ na zastosowanie niektórych liczb. Jednakże współczesne wersje często nie mają cyfrowego związku z ich nazwami. Jeśli istnieje głębsze, bardziej uzasadnione numerologiczne znaczenie w zastosowaniu tu cyfr, to nie jest ono znane. To obszar otwarty dla interesujących badań. Na przykład, pierwsza teoria mówi, że cyfry, stosowane w nazwach kata, związane są z modulacją pracy stopami lub z oddychaniem, a wcale nie z liczbą wykonanych technik. Niektóre kata przyjmują swoje nazwy od zwierząt, niektóre odsyłają do dynamiki i/lub stosunków wewnątrz kata, które mogą doprowadzić do wariantów w wykonywaniu kata z powodu różnej, osobistej interpretacji tej dynamiki i wewnętrznych stosunków. Chociaż utrzymanie tradycji sprawia, że niezbędne jest surowe zachowywanie dokładności formy, osobiste studium powinno przywieźć do szerokich różnorodnych zmian i wariantów, mających na celu praktyczne zastosowanie kata w realnej walce. Jednakże w kontekście własnych, osobistych poszukiwań tradycja powinna być zachowana. Poszukiwania takie są niezmiernie ważne, jeśli ćwiczący rzeczywiście chce zrozumieć kata. Sosai Mas. Oyama twierdził: "Formy, wykonywane jedynie w celu pokazu, są w karate bezsensowne". Jak wskazał Sosai, powinniśmy odnosić się do kata jak do liter, w których wyrażają się wnioski i zdania naszego karate.