Zasady kumite sportowego
Pole walki
Polem walki jest kwadrat 8x8 wyłożony matą typu "tatami" lub "puzzle". Pole walki powinno mieć pas ochronny szerokości 1 metr, a jeżeli pole walki jest na podwyższeniu to pas ochronny powinien mieć 3 metry.
Zawodnicy
SHIRO - biały
AKA - czerwony
Niżej wymienione i przedstawione przewinienia mogą być podstawą dyskwalifikacji jednego z zawodników. Może to być jakakolwiek technika lub czyny, które zostaną uznane przez sędziego maty za nieodpowiednie. A także nie stosowanie się do decyzji wydanych przez sędziego maty podczas walki. Decyzję ogłasza sędzia maty po uzgodnieniu z sędziami liniowymi.
Techniki niedozwolone
Ad 1 |
Ad 2 |
Ad 3 |
Ad 4 |
Ad 5 |
Ad 6 |
Ad 7 |
Ad 8 |
Ad 9 |
Ad 10 |
Ad 11 |
Ad 12 |
Ad 1, Ad 2, Ad 3 - uderzenie łokciem, pięścią lub inną częścią ręki na jodan - (strefa od barków w górę).
Ad 4, Ad 5 - jakiekolwiek uderzenie głową.
Ad 6 - przytrzymywanie przeciwnika za jakąkolwiek część ciała lub dogi i zadawanie uderzenia lub kopnięcia trzymając.
Ad 7 - odpychanie - pchanie.
Ad 8 - kopnięcie w krocze.
Ad 9 - kopnięcie w staw kolanowy techniką po prostej.
Ad 10, Ad 11 - kopanie lub uderzanie przeciwnika, gdy jest odwrócony tyłem.
Ad 12 - kopanie leżącego przeciwnika.
Zabrania się wykonywania ataku leżąc na macie po tym jak przeciwnik powalił nas na matę (nie należy tego mylić z sytuacją, gdy przeciwnik broni się przed atakiem będąc w pozycji leżącej).
Techniki dozwolone
Ad 1 |
Ad 2 |
Ad 3 |
Ad 4 |
Ad 5 |
Ad 6 |
Ad 7 |
Ad 8 |
Ad 9 |
Ad 10 |
Ad 11 |
Ad 12 |
Ad 13 |
Ad 1, Ad 2 - wszystkie techniki ręczne, zaciśniętą pięścią na strefę chudan - (od pasa do poziomu barków) łącznie z atakiem łokciem.
Ad 3, Ad 4, Ad 5, Ad 6 - wszystkie techniki nożne na strefę chudan.
Ad 7, Ad 8 - techniki nożne na strefę gedan (od pasa w dół ), po łuku na każdą cześć nogi.
Ad 9, Ad 10, Ad 11, Ad 12 - wszystkie techniki nożne na strefę jodan, zarówno po prostej, łuku, obrocie, przewrocie.
Ad 13 - atak bezpośrednio po wykonaniu podcięcia � bez kontaktu.
Czas walki
1. Czas walki mierzony jest on momentu wypowiedzenia przez sędziego maty komendy HAJIME , a zatrzymywany na komendę JIKAN WO TOMETE KUDASAI z odpowiednim gestem w kierunku sędziego czasowego.
Koniec walki następuje po sygnale od sędziego czasowego i po komendzie YAME wypowiedzianej przez sędziego maty.
2. Czasy walk w poszczególnych kategoriach:
MŁODZIKI 1,5 min. + 1 min. dogrywki.
JUNIORZY MŁODSI 2 min. + 1 min. dogrywki.
JUNIORZY i SENIORKI 2 min. + 2 min. dogrywki.
SENIORZY 2 min. w eliminacjach + 2 min. dogrywki.
3 min. + 2 min. dogrywki od 1/8 następnie waga, deski + 2 min.
SENIORZY STARSI 2 min. + 1 min. dogrywki.
Kategorie wiekowe
1. W kategorii ŻAK startują zawodnicy, którzy mają 8-10 lat /decyduje rok urodzenia/.
2. W kategorii KADET startują zawodnicy, którzy maja 11-12 lat /decyduje rok urodzenia/.
3. W kategorii MŁODZIK startują zawodnicy, którzy mają 13-14 lat /decyduje rok urodzenia/.
4. W kategorii JUNIOR MŁODSZY startują zawodnicy, którzy maja 15 � 16 lat /decyduje rok urodzenia/.
5. W kategorii JUNIOR startują zawodnicy, którzy mają 17 � 18 lat /decyduje rok urodzenia/.
6. W kategorii SENIOR startują zawodnicy którzy mają 18 � 35 lat /decyduje data urodzenia/.
7. W kategorii SENIOR STARSZY startują zawodnicy, którzy mają ukończone 35 lat /decyduje data urodzenia/, a o górnej granicy wieku decyduje lekarz zawodów.
ŻACY I KADECI mogą startować tylko w konkurencji kata.
MŁODZIKI i JUNIORZY MŁODSI nie mogą rywalizować z zawodnikami ze starszych grup wiekowych w konkurencji kumite.
Warunkiem rozegrania kategorii jest minimum 8 zawodników. W przypadku mniejszej ilości zawodników o łączeniu kategorii decyduje sędzia główny i kierownik zawodów.
Sędziowie
Każdą walkę sędziuje pięciu sędziów. Czterech sędziów liniowych i jeden główny, który wydaje wszystkie komendy. Każdy sędzia ma jeden głos.
Komendy wydawane przez sędziego maty do zawodników przed rozpoczęciem walki.
Shomen ni rei - stanąć twarzą do stolika sędziowskiego i oddać ukłon.
Shushin ni rei - stanąć twarzą do sędziego maty i oddać ukłon.
Otagai ni rei - stanąć twarzą do siebie i oddać ukłon.
Kamaete - przyjąć pozycję walki.
Hajime - zaczynać.
Komendy wydawane przez sędziego maty do zawodników podczas walki.
Yame - natychmiast przerwać walkę.
Kamaete - przyjąć pozycję walki.
Zokko - powrócić do walki po zatrzymaniu przez sędziego maty, lub atakować jeśli zawodnicy wstrzymali akcję.
Komenda wydawana do sędziego czasowego podczas zatrzymania walki.
Jikan wo tomete kudasai - zatrzymać odliczanie czasu jeżeli nie ma takiej komendy sędzia czasowy nie zatrzymuje czasu.
Komendy wydawane przez sędziego maty do zawodników po zakończeniu walki i werdykcie.
Shomen ni rei - stanąć twarzą do stolika sędziowskiego i oddać ukłon.
Shushin ni rei - stanąć twarzą do sędziego maty i oddać ukłon.
Otagai ni rei - stanąć twarzą do siebie i oddać ukłon.
Akushu - podać sobie ręce.
Sygnalizacja flagami i gwizdkami przez sędziów liniowych.
Ippon kachi - pełny punkt - flaga 45 stopni w górę ponad poziomem ramienia w bok i pojedyncze głośne gwizdnięcie. |
Waza-ari - pół punktu - flaga poziomo do ramienia w bok i pojedyncze gwizdnięcie. |
Hansoku - faul - potrząsanie flagą pod niewielkim kątem , oraz gwizdanie krótkich serii gwizdkiem. |
Jogai - wyjście zawodnika poza matę - uderzanie flagą o matę, oraz gwizdanie krótkich serii gwizdkiem. |
Mitomezu - akcja nie zaliczona - machanie flagami poziomo przed kolanami. |
Miezu - akcja nie zauważona - flagi skrzyżowane przed twarzą. |
Hikiwake - remis lub Churitsu - akcja niejasna - flagi skrzyżowane przed kolanami oraz pojedyncze gwizdniecie. |
Shiro Yusei no kachi lub Shiro Hantei no kachi - biały wygrywa poprzez decyzję sędziowską - flaga biała 45 stopni ponad poziomem ramienia i pojedyncze gwizdnięcie.
Aka Yusei no kachi lub Aka Hantei no kachi - to samo tylko czerwona flaga.
Ostrzeżenia i dyskwalifikacja
Sędzia maty po wcześniejszym zasygnalizowaniu przez sędziów bocznych, może dać ostrzeżenie zawodnikom za nie stosowanie się do przepisów i reguł walki.
1. Ostrzeżenia otrzymują zawodnicy za:
- stosowanie niedozwolonych technik,
- częste wycofywanie się poza obszar maty,
- częste przewracanie się na matę w czasie i po wykonaniu techniki,
- podchodzenie do sekundanta bez zgody sędziego,
- brak woli do walki.
2. Zawodnik może być zdyskwalifikowany za:
- niestawienie się do walki,
- za uporczywe nie stosowanie się do poleceń sędziego maty,
- za powtarzanie tych samych przewinień za które otrzymał już ostrzeżenia,
- za nie sportowe zachowanie.
Określenie faulu przez sędziego maty.
Ganmen ouda - atak na twarz ręką lub łokciem.
Tsukami - chwytanie lub zahaczanie.
Shokei oshi - pchanie otwartymi dłońmi lub kantem dłoni.
Kinteki kodeki - kopnięcie w krocze.
Zutsuki - uderzenie głową.
Kakenige - upadanie po wykonaniu techniki skierowanej przeciwko przeciwnikowi.
Kolejność przyznawania ostrzeżeń
Komenda | Znaczenie | Wskazanie |
CHUI ICHI | pierwsze ostrzeżenie | wskazanie na tułów winnego zawodnika |
CHUI NI | drugie ostrzeżenie | wskazanie na twarz winnego zawodnika |
AWASETE | suma | |
GENTEI ICHI | pierwsza kara | wskazanie na twarz winnego zawodnika |
CHUI ICHI | pierwsze ostrzeżenie | wskazanie na tułów winnego zawodnika |
CHUI NI | drugie ostrzeżenie | wskazanie na twarz winnego zawodnika |
AWASETE | suma | |
GENTEI NI | druga i ostatnia kara | wskazanie na twarz winnego zawodnika |
SHIKKAKU | dyskwalifikacja | wskazanie na twarz winnego zawodnika |
Ostrzeżenia przyznaje sędzia maty po zasygnalizowaniu przewinienia przez co najmniej trzech sędziów.
Dyskwalifikacja zawodnika może nastąpić tylko po naradzie i decyzji całego składu sędziowskiego.
Np.
AKA - Ich, Ni, San - Tsukami - CHUI ICH.
AKA - Ich, Ni, San, Shi - Tsukami - CHUI NI, Awasete - GENTEI ICH.
AKA - Ich, Ni, San, Shi, Go - Zutsuki - CHUI NI.
AKA - Ich, Ni, San - Zutsuki - CHUI NI - Awasete - GENTEI NI - SHIKAKU.
Wytypowanie zwycięzcy.
1. Zwycięstwo przez zdobycie pełnego punktu IPPON KACHI:
- wygrywa zawodnik jeżeli po zastosowaniu dozwolonej techniki przeciwnik nie może podjąć walki przez dłużej niż 3 sekundy,
- pełny punkt zostaje przyznany, jeżeli co najmniej trzech sędziów wyda taki werdykt,
- po zdobyciu punktu IPPON walka nie jest kontynuowana.
2. Zdobycie pół punktu WAZA-ARI:
- waza-ari zdobywa zawodnik jeżeli po zastosowaniu dozwolonej techniki przeciwnik nie jest zdolny do walki, na mniej niż 3 sekund ale potem może ją kontynuować,
- pół punktu zostaje przyznane jeżeli trzech sędziów wyda taki werdykt,
- zdobycie dwóch WAZA-ARI AWASE IPPON KACHI daje zwycięstwo i walka nie jest kontynuowana.
Przykładowy werdykt
Werdykt następuje po wcześniejszym ustawieniu zawodników twarzą do stolika sędziowskiego.
Przy IPPON KACHI, AWASE IPPON KACHI - wywołanie komendy zaczyna się od zawodnika któremu przyznaje się punkt, a następnie wylicza się flagi.
Np.
SHIRO - Ich, Ni, San, Shi, Go - Jodan Mawaschi Geri - IPPON
AKA - Ich, Ni, San, - Chuda Mae Geri - WAZA-ARI
AKA - Ich, Ni, San, Shi - Chuda Mawashi Geri - WAZA-ARI,
AWASETE IPPON
3. Zwycięstwo przez wskazanie sędziów.
YUSEI KACHI - jeżeli zawodnikowi w walce został przyznany jeden raz pół punktu.
Np.
SHIRO - Ich, Ni, San, Shi, Go - WAZA-ARI - SHIRO NO KACHI
HANTEI KACHI - jeżeli żaden z zawodników nie zdobył punktu IPPON lub WAZA-ARI to o zwycięstwie zawodnika decydują jego umiejętności techniczne, wola walki.
Np.
AKA - Ich, NI, SHIRO - Ich, Ni, San - SHIRO
Sędzia główny prosi sędziów liniowych o przygotowanie werdyktu - HANTEI ONEGAISHIMASU. Chwila przerwy i komenda - HANTEI - werdykt. Liczenie flag sędzia główny rozpoczyna od sędziego liniowego, znajdującego się za jego plecami po prawej stronie, w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Jeżeli flaga pierwszego sędziego nie należy do większości, sędzia maty liczy pozostałe flagi i podaje werdykt większościowy. Jeżeli sędziowie liniowi podniosą łącznie po dwie flagi każdego koloru sędzia maty ogłasza własną decyzję na końcu.
Np.
AKA - Ich, Ni, SHIRO - Ich, Ni, SHUSHIN - HIKIWAKE
Sędzia maty ogłasza werdykt werbalnie (słowny) jednocześnie wskazując na wygrywającego zawodnika czytelnie uniesioną właściwą ręką.
Np.
SHIRO - Ich, Ni, AKA - Ich, Ni, San - AKA NO KACHI
Dogrywki - jeżeli trzech sędziów nie podjęło jednakowego wskazującego werdyktu ogłoszony zostaje remis i dogrywka.
Np.
AKA - Ich, SHIRO - Ich, Ni, HIKIWAKE - Ich, Ni, - HIKIWAKE
Zwycięstwo przez dyskwalifikację lub wycofanie się przeciwnika.
Słownik wyrazów stosowanych na macie
AKA NO KACHI - czerwony zwycięża
AKAI - zająć pozycję startowe na macie
AKUSHU - uścisk dłoni przez zawodników
AWASE IPPON KACHI - dwukrotnie połowa punktu
CHURITSU - akcja nie jasna
ENCHOSEN - dogrywka
FUKUSHIN SHUGO - zwołanie narady sędziów
FUKUSHIN - sędzia liniowy maty
FUKU SHINPAN CHO - sędzia wiceprzewodniczący
GANMEN OUDA - atak na twarz ręką lub łokciem
HAJIME - rozpocząć
HANSOKU - faul
HANTEI - decyzja
HANTEI O ONEGAI SHIMAS - proszę o decyzję
HIKIWAKE - remis
IPPON KACHI - punkt
JIKAN WO TOMETE KUDASA - zatrzymać odliczanie czasu
JOGAI - poza polem walki
KAMAETE - pozycja walki
KAKENIGE - upadanie po wykonaniu techniki skierowanej przeciwko przeciwnikowi
KINTEKI KOGEKI - kopnięcie w krocze
MIEZU - akcja nie zauważona
MITOMEZU - akcja nie zaliczona
OTAGAI NI REI - ukłon do siebie
SAIKO SHINPAN CHO - sędzia główny zawodów
SHIAI HOKI - nie wzięcie udziału w walce
SHIAI-JO - pole walki
SHOKEI OSHI - pchanie otwartymi dłońmi lub kantem dłoni
SHIRO NO KACHI - biały zwycięża
SHOMEN NI REI - ukłon do publiczności
SHUSHIN - sędzia maty
SHUSHIN NI REI - ukłon w kierunku sędziego
TSUKAMI - chwytanie lub zahaczanie
WAZA - ARI - pół punktu
YAME - zatrzymać, stop
YUSEI KACHI - zwycięstwo przewagą
ZEKKEN - numer zawodnika
ZOKKO - kontynuować
ZUTSUKI - uderzenie głową